Main
Privat
Ofte stilte spørsmål
Her finner du svar på ofte stilte spørsmål.
Privat
Ofte stilte spørsmål
Her finner du svar på ofte stilte spørsmål fra våre kunder
Om vi kan gi en reduksjon avhenger av flere faktorer. Ta kontakt med oss direkte for å få en vurdering av saken din.
Ja – Hvis vi har bokført betalingen din samme dag, eller senere, som vi har sendt deg brevet (se datoen på brevet), må du betale kostnadene.
Nei – Hvis betalingen din er bokført innen vi sendte deg brevet (se datoen på brevet), trenger du ikke å betale kostnadene.
Dersom du har betalt for mye vil det du har betalt for mye i utgangspunktet gå i retur til kontonummeret du har betalt fra. Dersom du har andre ubetalte krav til samme oppdragsgiver, vil vi føre overdekningen mot åpnet krav. Ved tilbakeføring av for mye betalt som CrediCare ikke kan lastes for tas det ett returgebyr på kr 100,-. Vi tilbakebetaler alle beløp over kr 100,-.
Vi har forståelse for at det kan være vanskelig å betale alt på en gang, og er behjelpelige med å komme frem til en løsning dersom du tar kontakt med oss. Merk: CrediCare tilbyr ikke delbetaling på faktura/purrenivå med mindre annet er avtalt på forhånd direkte med oppdragsgiver.
En betalingsanmerkning kan registreres 30 dager etter det er tatt rettslige skritt i saken. Det er en merknad for en ubetalt inkassosak, utlegg eller lønnstrekk. Betalingsanmerkningen kan gjøre det vanskelig å få lån, kreditt eller abonnement hos ulike bedrifter. Når saken er avsluttet/oppgjort vil vi slette anmerkningen omgående.
Nei, om avdrag ikke blir betalt ved forfall vil avdraget tas opp som purresak ilagt purregebyr. Blir heller ikke inkassovarselet betalt bli avdraget overført til inkasso.
Termingebyr er ett gebyr som tannlegen tar for å tilby delbetaling. Termingebyret er per 04.01.22 på kr 69,- og tas kun for de fire første avdragene. Har du for eksempel delt opp betalingen i 15 avdrag, betaler du bare termingebyr for de fire første avdragene.
Dersom du ønsker å dele opp betalingen er dette noe som skal avtales i forkant av fakturering med tannlegen. Dersom dette ikke er gjort, må fakturaen betales som den er.
Barn under 16 år er fritatt for å betale egenandeler for tjenester hos fastlegen. Du kan likevel bli belastet for enkelte tjenester, materiell og annet som er utenfor reglene for frikort. Les mer om «hovedregel for betaling hos lege» på helsenorge.no.
De aller fleste personer må betale en egenandel for undersøkelse og behandling hos fastlege i Norge. Noen grupper er unntatt denne regelen, blant annet barn under 16 år, gravide på svangerskapskontroll og personer som har vedtak om yrkesskade fra NAV. Dersom du har fått faktura på egenandel selv om du har fri legehjelp ber vi om at du kontakter legekontoret for å få en avklaring. Vi gjør oppmerksom på at noen tilleggstjenester, materiell og annet ikke går inn under denne regelen. Dersom du har frikort, ber vi deg betale fakturaen for så å få beløpet refundert av Helfo.
Du er ansvarlig for å betale dine legeregninger. Når du i løpet av kalenderåret har betalt et fastsatt beløp som er grunnlag for frikort, vil du automatisk få tilsendt frikort. Dette må du vise ved konsultasjon for å slippe å betale egenandeler resten av kalenderåret. Din lege har ikke mulighet til å kreve NAV for din legeregning. Du vil likevel få refundert egenandelen over frikortgrensen fra Helfo.
If you are making a payment through a foreign bank, you need to use BIC and IBAN numbers:
BIC: SOFJNO22(O is the letter O, not the number 0).
IBAN: NO45 + account number
Is the claim regarding a doctor NO74 + account number
(NO are letters, not numbers).
Example: NO4512345678910. Apply the KID number to the message field in the payment registration, so we can identify the payment to the correct bill.
Ved betaling til CrediCare fra en utenlandsk bankkonto trenger du oppgi BIC- og IBAN-nummer:
BIC: SOFJNO22 (Merk: O er bokstaven O, og ikke tallet 0).
IBAN: NO45 + kontonummer
Om betalingen gjelder legekrav: NO74 + kontonummer
(Merk: de to første tegnene er bokstaver, ikke tall).
IBAN og BIC står også øverst til høyre i alle våre brev. Legg inn oppgitt KID-nummer på saken i meldingsfeltet ved betaling slik at vi kan identifisere betalingen.
Dersom du får purring selv om du har sagt opp ditt medlemskap på gyldig måte, er ikke din oppsigelse registrert i deres system. Ta kontakt med treningssentret slik at dette kan blir rettet opp og se hvilke vilkår som gjelder ved oppsigelse på kontrakten mellom deg og treningssenteret. Vi gjør oppmerksom på at de fleste sentre har en bindingstid på nye kontrakter, samt en oppsigelsestid på minimum en måned. Du er som regel pliktig til å betale for denne perioden også. Det å slutte og betale medlemsavgiften regnes ikke som en gyldig oppsigelse. Oppsigelse må skje i forhold til vilkårene i signert medlemskontrakt.
På purringer og inkassobrev fra CrediCare er det beregnet forsinkelsesrente fremt til brevet er sendt. Du er pliktig til å dekke renter ved forsinket betaling. I tillegg vil du også bli belastet for purregebyr eller eventuelle inkassosalær.
Vi registrerer betalinger løpende, og vil derfor være oppdatert på de betalinger du foretar. Sørg for å legge inn KID når du betaler til CrediCare. Dette er den sikreste og raskeste betalingsformen. Ved å logge deg på vår portal vil du kunne se hvilke betalinger som er registrert, og eventuelt utestående beløp. Vi registrerer betalinger løpende, og vil derfor være oppdatert på de betalinger du foretar. Sørg for å legge inn KID-nummer når du betaler til CrediCare. Dette er den sikreste og raskeste betalingsformen. Ved å logge deg inn i vår portal vil du kunne se hvilke betalinger som er registrert, og eventuelt utestående beløp. Det er også mulig å utføre betaling direkte fra vår portal.
Dersom du ikke har betalt innen fristen på inkassovarselet er du pliktig til å dekke omkostningene ved inkasso. Inkassosalæret er regulert ved forskrift til inkassoforskriften § 1-1 og reguleres av staten en gang per år. Inkassosalæret må således betales.
Dersom du ikke har betalt innen den opprinnelige betalingsfristen med mer enn 14 dager er du pliktig til å dekke gebyr for purring og inkassovarsel dersom det blir krevd. Purregebyrsatsen står i Inkassoforskriften § 1-2 og reguleres av staten en gang per år.
Det trenger nødvendigvis ikke være registrert betalingsanmerkning selv om du har mottatt betalingsoppfordring fra CrediCare. For privatpersoner er det først ved brudd / mislighold på nedbetalingsavtale eller at saken blir overført til rettslig instans betalingsanmerkning vil påløpe. Når det gjelder næringskrav vil betalingsanmerkning påløpe 30 dager etter betalingsoppfordring er sendt ut. En eventuell betalingsanmerkning vil bli slettet så snart betaling på saken blir registrert.
Kravet er nå overført til inkasso. Dette fordi du antagelig ikke har betalt verken faktura eller inkassovarsel innen fristen. Du bør betale tilsendt betalingsoppfordring innen betalingsfristen eller kontakte oss snarest for en eventuell betalingsutsettelse.
Kan jeg få betalingsutsettelse?
CrediCare kan i de fleste tilfeller være behjelpelige med utsettelse dersom du trenger litt lenger tid for å betale. Du kan logge deg inn i vår portal og selv registrere betalingsutsettelse, eller ta kontakt med oss. Gjelder kravet legebesøk så ta kontakt med vårt kundesenter.
På brev fra CrediCare står det oppført på baksiden hvilke faktura/fakturaforfall kravet gjelder.
Dersom regningen allerede er betalt ber vi deg sender oss en kvittering som viser utført betaling, eller følgende betalingsinformasjon som er benyttet:
Du vil få en tilbakemelding fra oss så snart vi har undersøkt betalingen. Du kan også logge deg inn i portalen med BankID eller brukernavn og passord som står på tilsendt faktura fra CrediCare, for å sjekke om betalingen er registrert.
Betaling
Om vi kan gi en reduksjon avhenger av flere faktorer. Ta kontakt med oss direkte for å få en vurdering av saken din.
Ja – Hvis vi har bokført betalingen din samme dag, eller senere, som vi har sendt deg brevet (se datoen på brevet), må du betale kostnadene.
Nei – Hvis betalingen din er bokført innen vi sendte deg brevet (se datoen på brevet), trenger du ikke å betale kostnadene.
Dersom du har betalt for mye vil det du har betalt for mye i utgangspunktet gå i retur til kontonummeret du har betalt fra. Dersom du har andre ubetalte krav til samme oppdragsgiver, vil vi føre overdekningen mot åpnet krav. Ved tilbakeføring av for mye betalt som CrediCare ikke kan lastes for tas det ett returgebyr på kr 100,-. Vi tilbakebetaler alle beløp over kr 100,-.
Vi har forståelse for at det kan være vanskelig å betale alt på en gang, og er behjelpelige med å komme frem til en løsning dersom du tar kontakt med oss. Merk: CrediCare tilbyr ikke delbetaling på faktura/purrenivå med mindre annet er avtalt på forhånd direkte med oppdragsgiver.
En betalingsanmerkning kan registreres 30 dager etter det er tatt rettslige skritt i saken. Det er en merknad for en ubetalt inkassosak, utlegg eller lønnstrekk. Betalingsanmerkningen kan gjøre det vanskelig å få lån, kreditt eller abonnement hos ulike bedrifter. Når saken er avsluttet/oppgjort vil vi slette anmerkningen omgående.
Nei, om avdrag ikke blir betalt ved forfall vil avdraget tas opp som purresak ilagt purregebyr. Blir heller ikke inkassovarselet betalt bli avdraget overført til inkasso.
Termingebyr er ett gebyr som tannlegen tar for å tilby delbetaling. Termingebyret er per 04.01.22 på kr 69, -, og tas kun for de fire første avdragene. Har du for eksempel delt opp betalingen i 15 avdrag, betaler du bare termingebyr for de fire første avdragene.
Dersom du ønsker å dele opp betalingen er dette noe som skal avtales i forkant av fakturering med tannlegen. Dersom dette ikke er gjort, må fakturaen betales som den er.
Barn under 16 år er fritatt for å betale egenandeler for tjenester hos fastlegen. Du kan likevel bli belastet for enkelte tjenester, materiell og annet som er utenfor reglene for frikort. Les mer om «hovedregel for betaling hos lege» på helsenorge.no.
De aller fleste personer må betale en egenandel for undersøkelse og behandling hos fastlege i Norge. Noen grupper er unntatt denne regelen, blant annet barn under 16 år, gravide på svangerskapskontroll og personer som har vedtak om yrkesskade fra NAV. Dersom du har fått faktura på egenandel selv om du har fri legehjelp ber vi om at du kontakter legekontoret for å få en avklaring. Vi gjør oppmerksom på at noen tilleggstjenester, materiell og annet ikke går inn under denne regelen. Dersom du har frikort, ber vi deg betale fakturaen for så å få beløpet refundert av Helfo.
Du er ansvarlig for å betale dine legeregninger. Når du i løpet av kalenderåret har betalt et fastsatt beløp som er grunnlag for frikort, vil du automatisk få tilsendt frikort. Dette må du vise ved konsultasjon for å slippe å betale egenandeler resten av kalenderåret. Din lege har ikke mulighet til å kreve NAV for din legeregning. Du vil likevel få refundert egenandelen over frikortgrensen fra Helfo.
If you are making a payment through a foreign bank, you need to use BIC and IBAN numbers:
BIC: SOFJNO22(O is the letter O, not the number 0).
IBAN: NO45 + account number
Is the claim regarding a doctor NO74 + account number
(NO are letters, not numbers).
Example: NO4512345678910. Apply the KID number to the message field in the payment registration, so we can identify the payment to the correct bill.
Ved betaling til CrediCare fra en utenlandsk bankkonto trenger du oppgi BIC- og IBAN-nummer:
BIC: SOFJNO22 (Merk: O er bokstaven O, og ikke tallet 0).
IBAN: NO45 + kontonummer
Om betalingen gjelder legekrav: NO74 + kontonummer
(Merk: de to første tegnene er bokstaver, ikke tall).
IBAN og BIC står også øverst til høyre i alle våre brev. Legg inn oppgitt KID-nummer på saken i meldingsfeltet ved betaling slik at vi kan identifisere betalingen.
Dersom du får purring selv om du har sagt opp ditt medlemskap på gyldig måte, er ikke din oppsigelse registrert i deres system. Ta kontakt med treningssentret slik at dette kan blir rettet opp og se hvilke vilkår som gjelder ved oppsigelse på kontrakten mellom deg og treningssenteret. Vi gjør oppmerksom på at de fleste sentre har en bindingstid på nye kontrakter, samt en oppsigelsestid på minimum en måned. Du er som regel pliktig til å betale for denne perioden også. Det å slutte og betale medlemsavgiften regnes ikke som en gyldig oppsigelse. Oppsigelse må skje i forhold til vilkårene i signert medlemskontrakt.
På purringer og inkassobrev fra CrediCare er det beregnet forsinkelsesrente fremt til brevet er sendt. Du er pliktig til å dekke renter ved forsinket betaling. I tillegg vil du også bli belastet for purregebyr eller eventuelle inkassosalær.
Vi registrerer betalinger løpende, og vil derfor være oppdatert på de betalinger du foretar. Sørg for å legge inn KID når du betaler til CrediCare. Dette er den sikreste og raskeste betalingsformen. Ved å logge deg på vår portal vil du kunne se hvilke betalinger som er registrert, og eventuelt utestående beløp. Vi registrerer betalinger løpende, og vil derfor være oppdatert på de betalinger du foretar. Sørg for å legge inn KID-nummer når du betaler til CrediCare. Dette er den sikreste og raskeste betalingsformen. Ved å logge deg inn i vår portal vil du kunne se hvilke betalinger som er registrert, og eventuelt utestående beløp. Det er også mulig å utføre betaling direkte fra vår portal.
Dersom du ikke har betalt innen fristen på inkassovarselet er du pliktig til å dekke omkostningene ved inkasso. Inkassosalæret er regulert ved forskrift til inkassoforskriften § 1-1 og reguleres av staten en gang per år. Inkassosalæret må således betales.
Dersom du ikke har betalt innen den opprinnelige betalingsfristen med mer enn 14 dager er du pliktig til å dekke gebyr for purring og inkassovarsel dersom det blir krevd. Purregebyrsatsen står i Inkassoforskriften § 1-2 og reguleres av staten en gang per år.
Det trenger nødvendigvis ikke være registrert betalingsanmerkning selv om du har mottatt betalingsoppfordring fra CrediCare. For privatpersoner er det først ved brudd / mislighold på nedbetalingsavtale eller at saken blir overført til rettslig instans betalingsanmerkning vil påløpe. Når det gjelder næringskrav vil betalingsanmerkning påløpe 30 dager etter betalingsoppfordring er sendt ut. En eventuell betalingsanmerkning vil bli slettet så snart betaling på saken blir registrert.
Kravet er nå overført til inkasso. Dette fordi du antagelig ikke har betalt verken faktura eller inkassovarsel innen fristen. Du bør betale tilsendt betalingsoppfordring innen betalingsfristen eller kontakte oss snarest for en eventuell betalingsutsettelse.
Kan jeg få betalingsutsettelse?
CrediCare kan i de fleste tilfeller være behjelpelige med utsettelse dersom du trenger litt lenger tid for å betale. Du kan logge deg inn i vår portal og selv registrere betalingsutsettelse, eller ta kontakt med oss. Gjelder kravet legebesøk så ta kontakt med vårt kundesenter.
På brev fra CrediCare står det oppført på baksiden hvilke faktura/fakturaforfall kravet gjelder.
Dersom regningen allerede er betalt ber vi deg sender oss en kvittering som viser utført betaling, eller følgende betalingsinformasjon som er benyttet:
Du vil få en tilbakemelding fra oss så snart vi har undersøkt betalingen. Du kan også logge deg inn i portalen med BankID eller brukernavn og passord som står på tilsendt faktura fra CrediCare, for å sjekke om betalingen er registrert.
Betale med mobilen
Vi benytter mobilbetaling i vår innfordringsløype. Har du fått en SMS kan du trygt trykke på lenken hvor du sendes videre til betalingsinstruksjonene. Her kan du velge å betale med Vipps, Visa eller Mastercard.
Om din klinikk tilbyr mobilbetaling vil du få en SMS med lenke til betalingsinstruksjoner. Betalingsfristen er på 24 timer, og du kan velge mellom å betale med Vipps, Visa eller Mastercard. Ved manglende betaling får du tilsendt en faktura med fakturagebyr.
Ikke alle utgifter dekkes av frikortet, eksempelvis bandasjemateriell, medisiner, uteblitt fra avtalt time eller lignende må betales selv om du har frikort. Dersom du har betalt for tjenesten, vil du få egenandelen refundert fra Helfo.
Nei, ConvenePay er kun en mobilbetalingsløsning.
Tidsfristen på 48 timer gjelder fra du har mottatt SMS-en. Om du ikke rekker fristen for å gjennomføre mobilbetalingen, vil du motta en faktura fra oss på vegne av vår oppdragsgiver. Fakturaen sendes elektronisk eller til din folkeregistrerte adresse. Ved faktura tilkommer det et fakturagebyr.
Tidsfristen på 48 timer gjelder fra du har mottatt SMS-en. Om du ikke rekker fristen for å gjennomføre mobilbetalingen, vil du motta en faktura fra CrediCare på vegne av klinikken. Fakturaen sendes elektronisk eller til din folkeregistrerte adresse. Ved faktura tilkommer det et fakturagebyr.
Dersom du ikke betaler innen tidsfristen på 48 timer vil du få tilsendt en faktura med fakturagebyr. Fakturaen sendes elektronisk eller til din folkeregistrerte adresse.
ConvenePay mottar brukerens mobilnummer som en del av betalingsgrunnlaget fra oppdragsgiver. Du kan selv legge inn eller oppdatere ditt mobilnummer på betalingsterminalen eller gi beskjed til klinikken.
ConvenePay er avsender av SMS-en med betalingslenke og kode (fire siffer).
Koden (fire siffer) som står oppgitt i SMS-en fra ConvenePay kan benyttes innen tidsfristen på 48 timer. Dersom du prøver å skrive den inn etter gjennomført betaling, vil du få beskjed om at betalingen allerede er gjennomført.
SMS-en med personlig betalingslenke og kode (fire siffer) blir sendt ut påfølgende dag (hverdager kl. 08:00 – 21:00 og lørdager kl. 10:00 – 15:00). SMS-en sendes ikke på søndager og helligdager. Har du valgt mobilbetaling som en betalingsmetode fra betalingsterminalen vil du motta SMS samme dag. Vi gjør oppmerksom på at det kan ta noe tid før du mottar SMS-en. Tidsfristen på 48 timer gjelder fra du har mottatt SMS-en.
Nei. Mobilbetaling er ikke en faktura, men en måte å betale for tjenesten på. Du kan velge den betalingsmetoden som passer deg best – Betal senere, Visa, Mastercard eller Vipps dersom dette er aktivert hos klinikken. Ved «Betal senere» vil du motta en faktura fra oss på vegne av vår oppdragsgiver. Ved faktura tilkommer det et fakturagebyr.
For å få kvitteringen tilsendt på e-post, må du oppgi e-postadressen når du gjennomfører betalingen. Dersom du ikke har en e-postadresse, men ønsker kvittering så kan du ta en skjermdump av bekreftelsen som vises på skjermen.
Med ConvenePay kan du enkelt velge den betalingsløsningen som passer deg – Betal senere, Visa, Mastercard eller Vipps.
Fra du mottar betalingslenken på SMS har du 48 timer til å gjennomføre betalingen via ConvenePay. Du kan velge betalingsmetoden som passer deg – Betal senere, Visa, Mastercard eller Vipps dersom sistnevnte er aktivert hos klinikken din.
Dersom din behandler tilbyr mobilbetaling, trenger du kun en smarttelefon, nettbrett eller PC, samt internettilgang (WiFi eller mobildata) for å gjennomføre betalingen. Du vil motta en SMS med betalingslenke og kode (fire siffer) i etterkant av konsultasjonen. For å betale fra nettbrett eller PC, skriv inn lenken du har mottatt i SMS-en, i nettleseren du bruker.
ConvenePay er Convene sin mobilbetalingsløsning som gjør at du raskt og enkelt kan betale for din konsultasjon med mobilen.
Status på sak
Hvis du ønsker en skriftlig bekreftelse på at saken er avsluttet kan du hente ut denne ved å logge deg inn i vår portal, eller du kan kontakte oss direkte.
Dersom du er usikker på hvor mye du skylder kan du finne utestående beløp ved å logge deg inn i vår portal. På våre brev er utestående beløp oppdatert med renter og omkostninger per brevets dato. Om du ønsker full oversikt over utestående beløp så ta kontakt med vårt kundesenter. Gjelder det legekrav får du full oversikt ved å logge deg inn i portalen.
Brukernavn og passord står på mottatt brev fra CrediCare. Om du trenger å se alle utestående saker kan du kontakte kundesenteret vårt. Gjeldet det legekrav kan du logge inn i portalen.
Dersom du mener at kravet vi har sendt deg er urettmessig eller feil på noen måte, må du snarest ta kontakt med oss slik at vi får registrert din innsigelse. Innsigelsen registrerer du i vår portal, eller ved å kontakte oss på e-post eller telefon. Legg gjerne ved eventuell dokumentasjon. Før du tar kontakt med oss ønsker vi at du skal ta stilling til følgende:
For å få en god oversikt over uenigheten er det en god regel å gå gjennom hva som er avtalt mellom deg og oppdragsgiver, og hva var det som ikke ble levert som avtalt. For at vi skal kunne legge innsigelsen frem for oppdragsgiver er det viktig at vi får en god forståelse på hva innsigelsen gjelder.
Gjelder innsigelsen et legekrav så ta kontakt med ditt legekontor for avklaring
Når du logger inn i portalen med brukernavn og passord som står oppgitt i brevet, får du kun informasjon om den aktuelle saken. Gjelder det legekrav får du full oversikt ved å logge inn i MinConvene. Kontakt vår kundeservice dersom du har spørsmål.
Gjelder faktura legekrav så benytter vi folkeregistrert adresse. Før øvrige fakturaer bruker vi adressen du har oppgitt til kreditor. Du kan da stå oppført med feil adresse. Om du har flyttet må du huske å melde fra om din nye adresse til folkeregisteret, samt til alle dine kreditorer. Ifølge lovverket er det du som er ansvarlig for at adressen er oppdatert. Når brevet er betryggende sendt fra CrediCare er det du som kunde som har risikoen for forsinkelser i postgangen og for at varslene kommer fram jf. Inkassoloven, jf Ot. Prp. nr. 2 (1987-1988) side 57. Er det påløpt meromkostninger og renter som følge av forsinkelsen, vil dette således være ditt ansvar.
CrediCare kan i de fleste tilfeller være behjelpelige med utsettelse dersom du trenger litt lenger tid for å betale. Du kan logge deg inn i vår portal og selv registrere betalingsutsettelse, eller ta kontakt med oss. Gjelder kravet legebesøk så ta kontakt med vårt kundesenter.
Inkasso
Begynner KID-nummeret på din faktura med 11?
Ja: Ta direkte kontakt med vår kundeservice.
Nei: Du kan gjøre dette selv ved å logge inn i vår portal med brukernavn og passord fra brevet du har mottatt fra oss, eller med BankID.
Et inkassokrav består av ulike deler. Disse er:
Før saken kan overføres til inkasso er det lovbestemt at det må utstedes minimum ett inkassovarsel. Fem dager etter betalingsfrist på inkassovarsel blir saken overført til inkasso. Satsen for inkassosalær er regulert av staten og er beregnet ut ifra størrelsen på hovedstol.
Digipost
Digipost er en digital postkasse utviklet av Posten Norge. Gjennom Digipost kan alle personer over 15 år med norsk fødselsnummer eller D-nummer få en egen «digital postkasse», tilsvarende den fysiske postkassen. Ved registrering krever systemet at man identifiserer seg med BankID eller Buypass for å være sikker på at brukeren er den man utgir seg for å være.
Dersom du har en aktiv Digipost-bruker vil brev sendes digitalt fremfor brevpost. Den digitale postkassen må avsluttes dersom du vil ha faktura per brev. Klikk her for å logge inn.
Når du får post sendes det et varsel til e-postadressen og/eller mobilnummeret som du har oppgitt som kontaktinformasjon. Du kan endre kontaktinformasjon eller varslingsmetode ved å logge inn på digipost.no.
eFaktura
«Ja takk til alle» eller «Alltid eFaktura» er generell aksept av eFaktura. Dette betyr at du som mottaker kan forvente å få første faktura som eFaktura hvis du bytter leverandør. Fra 1. desember 2021 er dette funksjonaliteten alle forbrukere må benytte for å motta eFaktura. Det er mulig å reservere seg fra å motta eFaktura fra enkelte utstedere i din nettbank eller betalingsapp.
Regningen skal være tilgjengelig i nettbanken, betalt eller ikke, i 16-18 måneder.
I tillegg til vanlig brev som du mottar i posten, kan purringer og inkassovarsler distribueres via eFaktura.
Du kan sette opp e-postvarsling i din nettbank eller betalingsapp. De fleste betalingsapper tilbyr også pushvarsel til mobilen.
Nei, du må selv godkjenne betalingen i nettbanken før beløpet trekkes fra din konto.
Du kan sette opp e-postvarsling i din nettbank eller betalingsapp. De fleste betalingsapper tilbyr også pushvarsel til mobilen.
Nei, du må selv godkjenne betalingen i nettbanken før beløpet trekkes fra din konto.
Ja, du kan endre beløp, forfallsdato og hvilken konto som skal belastes.
I nettbanken din har du mulighet til å automatisk godta eFaktura fra alle bedrifter som tilbyr tjenesten, og som man har et kundeforhold til. Finn eFaktura-tjenesten i din nettbank for å velge eFaktura som digitalt førstevalg for faktura. Det er også mulig å inngå enkeltavtaler med utvalgte bedrifter.
AvtaleGiro
Betalingsdokument er det samme som en faktura. Betalingsdokumentet blir sendt ut dersom man ikke har en aktiv AvtaleGiro. For å unngå ekstra kostnad i forbindelse med fakturagebyr anbefaler vi at man oppretter AvtaleGiro. Betalingsdokument er en ekstratjeneste som gir medlemmet en mulighet til å betale før forfall. Alle spørsmål knyttet til betalingsdokument må rettes direkte til treningssenteret man er medlem hos.
Da du signerte avtale med ditt treningssenter ble dere enig om at den månedlige betalingen for medlemskapet skulle trekkes på din bankkonto ved hjelp av AvtaleGiro. Dette er en avtale mellom deg og din bank om at banken skal trekke medlemsavgiften fra din konto. Dersom trekket ikke er gjennomført som avtalt sender CrediCare et inkassovarsel 14 dager etter forfall. I tilfeller hvor din AvtaleGiro ikke blir trukket til avtalt tid ber vi deg om å kontakte din bankforbindelse for å kartlegge årsaken. Det kan være flere grunner til at betalingen ikke er trukket fra din konto:
Selv om det er avtalt at du skal betale ved hjelp av AvtaleGiro, har ikke treningssenteret råderett over AvtaleGiro på din konto. Dette er en avtale mellom deg og din bank. Det er ditt ansvar å sørge for at denne er riktig og at betaling finner sted.
Når man inngår en AvtaleGiro med et treningssenter, vil trekkene være synkronisert med hvert enkelt avdrag. Det vil si at dersom avtalen blir sagt opp eller fryst for en periode vil dette automatisk ha tilknytning til trekkene på AvtaleGiro. Vi gjør oppmerksom på at de fleste sentre har en bindingstid på nye kontrakter, samt en oppsigelsestid på minimum en måned. Du er som regel pliktig til å betale for denne perioden også. Dersom man selv stopper AvtaleGiro manuelt, kan man risikere å motta inkassovarsel fra CrediCare om de månedlige betalingene ikke er gjennomført i henhold til avtalevilkårene i kontrakten. Det å slutte og betale medlemsavgiften regnes ikke som en gyldig oppsigelse. En oppsigelse skal skje i forhold til vilkårene i kontrakten du har signert med treningssenteret.
Du må slette avtalen i din gamle bank. Først når du har gjort dette, kan du opprette avtalen på nytt i din nye bank. Dette kan gjøres først et døgn etter at avtalen er fjernet fra din gamle bank. Du kan selv opprette avtalen i nettbank eller ved å kontakte din nye bankforbindelse.
Det er ingen automatikk i at det blir sendt ut varsel dersom AvtaleGiro ikke blir trukket ved forfall. Betaler er selv ansvarlig for å påse at betaling blir gjennomført ved forfall også når man har AvtaleGiro. Dog finnes det funksjonalitet i de fleste nettbanker hvor du som bruker selv kan velge å skru på varsling ved feilede betalinger.
Ofte skyldes dette at det er registrert for lav beløpsgrense på avtalen. Da får du melding om dette fra banken og informasjon om hvordan du kan betale. Beløpsgrensen kan du selv endre i nettbanken, eller ved å kontakte din bank for bistand. Er du ny kunde må du også kontrollere at avtalen er opprett i egen bank/nettbank. Betalingsmottaker/treningssenteret har ingen informasjon om hvilken beløpsgrense som er registrert.
AvtaleGiro er en tjeneste for automatisk betaling av gjentagende regninger. Det vil si at banken sørger for at regningene betales direkte fra din konto på forfallsdato. Vi minner om at det kan ta 4-6 uker før avtalen trer i kraft fra den blir opprettet. I tilfeller hvor din AvtaleGiro ikke blir trukket til avtalt tid ber vi deg om å kontakte din bankforbindelse for å kartlegge årsaken. Det kan være flere grunner til at betalingen ikke er trukket fra din konto:
Det kan ta opptil 4-6 uker før AvtaleGiro trer i kraft. Du vil da se at AvtaleGiro er aktivert i nettbanken og at avdrag ligger til betaling i forfallsregisteret ditt.
Du får ingen melding om at AvtaleGiroen fungerer. Enten så mottar du AvtaleGiro-trekk i forfallsregisteret ditt, eller så vil du motta et betalingsdokument for å sikre at du gis mulighet til å gjøre opp for deg frem til AvtaleGiroen er oppe og går. Husk at det kan ta opptil 4-6 uker før AvtaleGiro trer i kraft.
AvtaleGiro er et hjelpemiddel som gjør at regningen betales automatisk fra din konto på forfallsdato. Det er ulike måter å komme i gang med AvtaleGiro på, se alternativer nedenfor:
AvtaleGiro er en avtale der du gir din bank fullmakt til å betale fakturaer direkte fra din bankkonto. Du har likevel full oversikt og kontroll over dine kontoer i nettbanken. AvtaleGiro blir anbefalt å bruke i forbindelse med betaling av treningsavgiften din, dersom du er medlem av et treningssenter. Selv om det er avtalt at du skal betale ved hjelp av AvtaleGiro, har ikke treningssenteret råderett over AvtaleGiroen på din konto. Dette er en avtale mellom deg og din bank. Det er ditt ansvar å sørge for at avtalen er riktig og at betaling finner sted. Les mer på avtalegiro.no
Adresse
Gjelder faktura legekrav så benytter vi folkeregistrert adresse. For øvrige fakturaer så benytter vi adressen du har oppgitt til kreditor, og du står antagelig oppført med feil adresse/ikke oppdatert adresse om du ikke har mottatt brev vi har sendt. Om du har flyttet må du huske å melde fra om din nye adresse til folkeregisteret, samt til alle dine kreditorer. Ifølge lovverket er det du som er ansvarlig for at adressen er oppdatert. Når brevet er betryggende avsendt fra CrediCare er det du som har risikoen for forsinkelser i postgangen og for at varslene kommer fram jf. Inkassoloven, jf Ot. Prp. nr. 2 (1987-1988) side 57. Er det påløpt meromkostninger og renter som følge av forsinkelsen, vil dette således være ditt ansvar.
Før en sak går til inkasso skal det sendes et inkassovarsel til den som skylder pengene. Det er ikke noe krav om å sende en purring eller påminnelse på en forfalt faktura. Et inkassovarsel skal gi deg en betalingsfrist på 14 dager fra brevet er sendt. Ikke fra når du mottar varselet. Dersom du betaler innen fristen, så blir saken avsluttet før inkasso.
Dersom betalingsfrist er utløpt ved mottakelse av faktura kan du logge deg inn i vår portal. Her kan du se status på sak, få korrekt saldo, registrere betalingsutsettelse og lage en eventuell betalingsavtale dersom sak er overført til inkasso. Du som kunde har risikoen for forsinkelser i postgangen og for at varslene i det hele kommer fram jf. Justisdepartementets rundskriv G-106/89 av 17. juli 1989. Er det påløpt meromkostninger og renter som følge av forsinkelsen, vil dette således være ditt ansvar.
Dersom en faktura er sendt til feil adresse bør du kontakte fakturautsteder omgående for å oppgi korrekt adresse. Du er selv ansvarlig å påse at adresseinformasjon er korrekt hos de ulike aktørene du har en betalingsforpliktelse mot. Å endre adresse i folkeregister eller i posten er nødvendigvis ikke tilstrekkelig da mange fakturautstedere ikke har noen automatiserte adresseoppdateringer i sin database. Du må derfor forsikre deg om at hver enkelt aktør har den riktige fakturaadressen. Du som kunde har risikoen for forsinkelser i postgangen og for at varslene i det hele kommer fram jf. Justisdepartementets rundskriv G-106/89 av 17. juli 1989. Er det påløpt meromkostninger og renter som følge av forsinkelsen, vil dette således være ditt ansvar.
Fullmakt
Du kan ta kontakt på vegne av en annen person dersom du kan fremvise fullmakt. Fullmakt kan enten gis muntlig per telefon eller sendes på e-post. Du finner vår kontaktinformasjon her.
Om du etterspør informasjon på vegne av andre enn deg selv trenger vi en fullmakt som bekrefter at du har fått tillatelse til å innhente denne informasjonen iht. lovgivning. En fullmakt kan gis både skriftlig og muntlig.
Andre spørsmål
Vi har utring som en del av vår innfordringsprosess. Vi ønsker å komme i kontakt med deg for å finne en løsning på dine utestående krav. Dersom du har et ubesvart anrop fra oss, ber vi om at du kontakter oss.
Helseøkonomiforvaltningen (Helfo) er en ytre etat under Helsedirektoratet som ivaretar sentrale helserettigheter gjennom forvaltning av viktige stønadsordninger for befolkningen. Les mer på helfo.no.