Main
Privat
Personvern
Privat
Personvern
Privat
Privat
Sist oppdatert 17.04.2024
Personopplysninger omfatter alle opplysninger, data og vurderinger som kan knyttes til deg som person. Det kan for eksempel være navn, bosted, telefonnummer, e-postadresse og personnummer, eller en kombinasjon av disse som gjør det mulig å anslå hvilken person som befinner seg bak dataene.
All behandling av personopplysninger reguleres av personopplysningsloven og EUs forordning for Personvern (GDPR) som omfatter innsamling, registrering, utlevering, sammenstilling, lagring og utlevering eller en kombinasjon av disse.
CrediCare, ved faktisk leder, er behandlingsansvarlig for virksomhetens behandling av personopplysninger. CrediCare følger lovkrav rundt personvern, og har konsesjon fra Finanstilsynet og oppfyller alle lovkrav fra norske myndigheter og Datatilsynet.
CrediCare behandler personopplysninger for å kunne gjennomføre våre forpliktelser i forbindelse med fakturaoppfølging og som inkassator etter avtale med våre oppdragsgivere – din(e) kreditor(er), og for å ivareta lovpålagte krav.
For å sørge for en trygg og riktig identifisering av sakene vi arbeider med henter vi inn følgende informasjon:
Vi besitter også informasjon om betalingshistorikk, betalingsinformasjon, betalingsavtaler, korrespondanse mellom kundebehandler og debitor/kreditor, samt kredittopplysninger med mer. Kredittvurderinger og informasjon om tidligere skatt, inntekt og eventuelle betalingsanmerkninger innhentes fra kredittopplysningsbyråer.
Opplysningene om deg kommer enten fra vår oppdragsgiver, deg selv eller offentlige registre. Under har vi skissert opp tilfeller og steder der informasjon og opplysninger hentes.
CrediCare har oppdragsgivere fra ulike bransjer. Dette kan eksempelvis være helseklinikker, tannleger og treningssenter. Som regel mottas personopplysninger som er relevante for oppdraget automatisk fra oppdragsgiveres journal – eller saksbehandlingssystem. Dette omfatter din kontaktinformasjon og informasjon om det aktuelle pengekravet. Det presiseres at ingen i CrediCare har tilgang til journalen til deg som er pasient.
For å drive en effektiv virksomhet har vi tilgang til offentlige administrative registre, slik at vi kan verifisere om opplysningene vi besitter om deg er korrekte.
Du kan selv velge om du vil gi oss flere personopplysninger. Dette kan hjelpe oss med behandlingen av din sak, som kan være til din fordel. Du kan for eksempel ha en gyldig grunn til hvorfor du ikke har betalt ned gjeld, eller du ønsker å sende oss opplysninger i forbindelse med etablering av en betalingsordning hensyntatt din situasjon og etter dine behov. Det er også viktig at du oppdaterer din informasjon dersom endringer skjer – enten ved å kontakte oss eller din kreditor.
Som et ledd i vår kvalitetssikring, opplæring og for effektiv kundebehandling tas det opptak av telefonsamtaler til vårt kundesenter med hjemmel i personopplysningsloven. Før samtalen starter blir det spilt av en automatisk talebeskjed som informerer om opptaket, og hvor man samtidig får mulighet til å reservere seg mot opptak via tastevalg. Lydopptakene blir lagret i tre måneder før de blir slettet. Tilgangen til opptakene er begrenset til de som har et tjenstlig behov, og all tilgang blir loggført med en kort begrunnelse hver gang avspilling foretas.
Enhver behandling av personopplysninger krever at det foreligger et behandlingsgrunnlag. Per dags dato har inkassoselskap lovhjemmel for å samle inn personopplysninger og behandle personopplysninger i tråd med Personvernforordningen artikkel 6 (1).
CrediCare kan behandle dine personopplysninger med hjemmel i Inkassoloven av 13. mai 1988, samt oppdragsavtalen med vår oppdragsgiver. Formålet med behandlingen av personopplysninger er å sikre en god innkrevingsprosess av pengekrav i samsvar med gjeldende regelverk. Innfordring av pengekrav er en oppgave av offentlig interesse, og det er svært viktig at innkrevingen skjer mot riktig skyldner – derfor er behandling av personopplysninger nødvendig ved inkasso, selv om du ikke har samtykket til dette.
CrediCare benytter opplysninger fra vårt eget saksbehandlingssystem og kredittopplysninger til å velge inndrivelsesmetode i den enkelte inkassosak. Denne prosessen gir saken en score, som igjen anslår sannsynligheten for at saken løses innenfor et gitt tidsperspektiv. For å komme frem til scoren benytter CrediCare informasjon knyttet til betalingsevne og betalingsvilje. Scoren benyttes kun for å velge inndrivelsesstegene i saken og medfører ikke ytterligere rettsvirkninger for deg. Scoringen vil heller ikke på annen tilsvarende måte påvirke deg i betydelig grad.
For å kunne behandle din(e) sak(er) vil CrediCares medarbeidere ha tilgang til dine personopplysninger når det er nødvendig. I slike tilfeller vil det kun gis tilgang etter behov og etter de formål som er beskrevet, og alle CrediCares medarbeidere er bundet av taushetsplikt.
Som hovedregel vil ikke CrediCare dele, selge, overføre eller på annen måte utlevere personopplysninger til andre utenforstående tredjeparter. Unntaket er dersom CrediCare er rettslig forpliktet til å utlevere personopplysninger eller dersom tredjepart er en av våre tjenesteleverandører hvor behandling av persondata er regulert i avtale, som f.eks. utskrifts- og posttjenester. Opplysningene kan også deles med vår oppdragsgiver (din avtalepart), kredittopplysningsbyråer, namsmannen og andre offentlige myndigheter.
Dine personopplysninger kan også gis ut til andre dersom de har fullmakt signert/gitt av deg.
CrediCare beskytter dine personopplysninger i samsvar med EUs personverndirektiv og norsk lov. Det betyr at personopplysninger som behandles hos CrediCare er sikret ut fra bestemmelser om konfidensialitet, integritet og tilgjengelighet.
CrediCare lagrer dine personopplysninger så lenge dette er pålagt og tillatt etter lovverket, og så lenge vi har lovlig grunnlag for å lagre slike opplysninger. Et slikt grunnlag kan for eksempel være å sikre god inkassoskikk, eller forsvare oss og vår oppdragsgiver mot rettslige krav inntil foreldelsesfristen utløper. For inaktive debitorer, blir personopplysninger lagret i opptil fem år før det gjennomføres en anonymisering av personopplysningene. Samtaler blir lagret opp til 3 måneder før de slettes.
Når det kommer til sletting av personopplysninger, skjer dette i tråd med bransjenormen for inkassobransjen i Norge.
Du har til enhver tid rett til å be om innsyn i personopplysningene vi har registrert om deg, samt å få vite innholdet og hvor vi har innhentet dine personopplysninger fra. Dersom personopplysningene er unøyaktige, ufullstendige eller irrelevante, har du rett til å be oss korrigere eller slette personopplysningene som vi besitter. Vi oppmuntrer deg til å gi oss beskjed dersom noen av personopplysningene dine er feil slik at vi besitter korrekt informasjon.
Du har innsigelsesrett dersom du mener vi ikke har rett til å behandle dine personopplysninger. I slike tilfeller kan vi bare fortsette behandlingen hvis vi kan rettferdiggjøre årsaker som veier tyngre enn dine interesser, rettigheter og friheter. Vi kan alltid behandle dine personopplysninger hvis dette er påkrevet for å avgjøre, utøve eller forsvare rettslige krav.
Hvis du er misfornøyd med svaret eller mener vi behandler dine personopplysninger på en urettferdig eller ulovlig måte, kan du klage til Datatilsynet. Du finner informasjon om Datatilsynet og deres klageprosedyre her.
Dersom du har spørsmål eller kommentarer vedrørende personvernerklæringen, ber vi deg kontakte oss på privacy@convenegroup.com.
Anmäl dig på vårt nyhetsbrev och få nyttiga tips och hjälp till att effektivisera din verksamhet.
Tilmeld dig vores nyhedsbrev og få nyttige tips og hjælp til at strømline din forretning.
Date | Event |
27.05.2021 | Quarterly report – Q1 |
31.08.2021 | Half-yearly Report |
30.11.2021 | Quarterly Report – Q3 |
28.02.2022 | Quarterly Report – Q4 |
28.04.2022 | Annual report 2021 |