Mobilbetaling
Mobilbetaling blir stadig mer populært, og er den betalingsformen som økte mest i 2020. Det er flere årsaker til det, men smittevernsituasjonen har naturligvis satt fart på både mobilbetaling og digitale konsultasjoner. Mobilbetaling gir en større valgfrihet når det kommer til betaling, samtidig som man kan betale for seg der man er. Mange bruker ConvenePay fordi det er en rask, enkel og sikker løsning. Men hva kreves egentlig for å komme i gang?
Krever ingen app eller nedlasting
Dersom klinikken din tilbyr mobilbetaling, trenger du bare en smarttelefon og internettilgang for å gjennomføre betalingen. Du kan også bruke nettbrett eller PC. Betaling med ConvenePay krever ingen app eller nedlasting, men for at løsningen skal kunne benyttes er det imidlertid en forutsetning at du sørger for å oppgi riktig mobilnummer til klinikken, eller selv bekrefter mobilnummeret ditt på betalingsterminalen.
Når vil du motta sms fra ConvenePay?
Tidspunktet for når du vil motta SMS med betalingsinformasjon fra ConvenePay kan variere ut fra type konsultasjon, og om du har gjort et aktivt valg for å betale med mobilen fra betalingsterminalen eller ikke:
- Om du velger mobilbetaling på den selvbetjente betalingsterminalen, vil du bli bedt om å bekrefte mobilnummeret ditt. Når dette er gjort vil du innen kort tid motta en SMS, med din personlige betalingslenke og kode (fire siffer).
- I de tilfellene hvor du har gjennomført en e-konsultasjon, eller ikke har gjort et aktivt valg om mobilbetaling på betalingsterminalen, vil du motta SMS fra ConvenePay dagen etter din konsultasjon. Du vil da i tidsrommet kl. 08:00- 21:00 (hverdager) og kl. 10:00 – 15:00 (lørdager) motta en SMS med din personlige betalingslenke og kode (fire siffer). SMS-en sendes ikke på søndager og helligdager.
Ønsker du å benytte nettbrett eller PC, skriver du inn lenken fra SMS-en i nettleseren, og følger de samme stegene som ved mobiltelefon.
Du står fritt til å velge den betalingsmetoden som passer deg best, og kan velge mellom Visa, MasterCard, «Betal senere» eller Vipps. Vipps er kun tilgjengelig om klinikken har aktivert Vipps som et alternativ, og velger du «Betal senere» sendes det ut en faktura fra Convene på vegne av klinikken. Når konsultasjonen er betalt tilbys du å få kvitteringen sendt på e-post.
Om du ikke rekker tidsfristen på 48 timer sender Convene ut en faktura på vegne av klinikken. I disse tilfellene legges det også til et fakturagebyr. Fakturaen sendes enten elektronisk, eller til folkeregistrert adresse.
En trygg og sikker løsning
Det å utvikle god og trygg teknologi er viktig for oss, og ConvenePay er utviklet med et sterkt fokus på sikkerhet. For å ivareta selve betalingstransaksjonen samarbeider vi med Nets som er sertifisert i henhold til både internasjonale og nasjonale sikkerhetsstandarder. Mobilbetaling med ConvenePay er kryptert, så personlig informasjon kan ikke leses av uvedkommende. I Convene tar vi sikkerhet og personvern svært alvorlig, og vi lagrer ikke dine kortopplysninger. Vi deler heller ingen informasjon om selve konsultasjonen i SMS-en eller i betalingslenken (utover klinikkens navn).
Ønsker du mer veiledning?
Vi har laget en veiledning som går gjennom hele betalingsprosessen steg for steg. Du finner også en egen side med ofte stilte spørsmål, hvor vi svarer på de vanligste spørsmålene fra pasienter og klinikker. Har du andre spørsmål om ConvenePay, eller hvordan du bruker løsningen? Ta gjerne kontakt med oss i dag.