Svindel
Vi har blitt gjort oppmerksom på at det sendes ut falske SMS-er som utgir seg for å være fra CrediCare. Det er viktig at du ikke trykker på lenker som ser mistenkelige ut eller oppgir personlige opplysninger.
«SMiShing» er svindelmeldinger tilsendt på SMS, tilsvarende det som kalles «phishing» om det kommer på e-post. Disse meldingene inneholder som regel en lenke til en falsk nettside, samt argumenter for at du skal besøke nettsiden. På den falske nettsiden lures brukeren til å legge igjen kontaktinformasjon og/eller betalingsinformasjon. Les mer på nettvett.no/smishing.
Skjermdump på SMS-svindel i vårt navn
SMS-en som er blitt sendt i vårt navn er typisk for slike svindelmeldinger. Meldingen inneholder følgende: lavt beløp på utestående (kr. 29,95 i tilfellet under), kort betalingsfrist, og en forkortet lenke.
Artikkelen fortsetter etter bildet.
Hvordan vite om en SMS er svindel?
Flere og flere er heldigvis blitt mer oppmerksom på falske SMS-er, e-poster og lignende, men svindlere forsøker stadig nye metoder for å lure folk. Det er ikke alltid like enkelt å fange opp tvilsomme meldinger, så det er derfor viktig å alltid være påpasselig med hvilke lenker man trykker på, og hvilken informasjon man gir fra seg. Under har vi en sjekkliste som er greit å følge for å avsløre om en SMS er svindel eller ikke:
- Tenk igjennom om du venter en slik melding. Har du utestående saker hos oss?
- Sjekk hvem som er avsender. Ofte er avsenderen ukjent, men ikke alltid. I vårt tilfelle var avsender merket som “Advarsel”.
- Se på lenken i SMS-en. Svindlere bruker ofte å forkorte lenkene.
- Se på språket og innholdet. Ofte vil det være informasjon som argumenterer for at det haster å klikke seg inn på en lenke.
- Logg deg inn i vår portal for å sjekke om du har utestående saker hos oss eller kontakt vårt kundesenter så hjelper vi deg.
Hva bør du gjøre dersom du mottar en mistenkelig SMS?
- Ikke oppgi sensitive opplysninger som betalingsinformasjon og annen personlig informasjon.
- Ikke ring eller svar på SMS-en.
- Kontakt vårt kundesenter dersom du har mottatt mistenkelig SMS. Send oss gjerne et bilde av SMS-en.
- Blokker nummeret og slett SMS-en.
Har du oppgitt informasjon, for eksempel fødselsnummer eller betalingsinformasjon, ta kontakt med banken din og forklar hva som har skjedd ettersom det er en risiko for at noen kan misbruke informasjonen din. Kontakt oss dersom du er usikker på om en melding er fra CrediCare eller ikke.