Spørsmål om inkasso kan være vanskelig å svare på. Vi har derfor samlet de vanligste spørsmålene vi får på kundesenteret, som bedriften din kan bruke når kundene dine henvender seg til dere.
Det å få et inkassokrav kan virke skremmende. Selv om flesteparten av oss er flinke betalere, vil det alltid være noen som av ulike grunner ikke gjør opp for tjenestene de har mottatt. Hva skjer dersom en faktura ikke blir betalt innen fristen?
De som skylder deg penger være i en vanskelig eller sårbar situasjon. Da er det viktig med en profesjonell betalingspartner, som er opptatt av å finne gode løsninger. For å unngå unødvendige misforståelser, omkostninger og betalingsanmerkninger, ønsker vi at kundene dine kontakter oss så tidlig som mulig. Vi ønsker også at bedriften skal ha et best mulig informasjonsgrunnlag, slik at det som kommuniseres er tydelig og hjelper kundene. Her er svarene på de vanligste spørsmålene som kundesenteret får om inkasso.
For å sikre at kravet blir gjort opp er en av virkemidlene betalingsutsettelser og avdragsløsninger. Spørsmål om betalingsutsettelse avhenger imidlertid av hvor kravet befinner seg i innfordringsprosessen. Det er viktig at personer med betalingsutfordringer kontakter oss så raskt som mulig, slik at vi sammen kan se på mulighetene for utsettelse, avdrag eller andre avtaler.
Dersom kravet er betalt etter forfall kan det ha påløpt ytterligere omkostninger. Mottar kunden din henvendelser fra oss om samme krav, gjenstår det mest sannsynlig et restbeløp å betale. Vi anbefaler også personen å dobbeltsjekke både kontonummer og KID-nummer:
En tidlig kontakt med oss kan også bidra til å oppklare eventuelle misforståelser.
For betalingsinformasjon på inkassosaker kan kundene dine enkelt logge seg inn i vår selvbetjente portal. Her får de oversikt over sine ubetalte inkassokrav, mulighet til å betale, samt søke om betalingsutsettelse og sende melding til kundebehandler. Kundene dine kan selvsagt også kontakte våre hyggelige kundebehandlere via kontaktskjema eller telefon.
Inkassosaker er personlige og inneholder taushetsbelagt informasjon. I situasjoner der andre kontakter oss på vegne av den som skylder penger trenger vi derfor en fullmakt. Fullmakten kan gis både skriftlig og muntlig, og må bekrefte at det er gitt tillatelse til å hente inn informasjon og/eller inngå avtale på vegne av den som står oppført på kravet. Det enkleste er å ringe inn sammen, slik at personen kravet gjelder kan gi fullmakt over telefonen.
Fullmakten må inneholde følgende punkter:
En betalingsanmerkning er en merknad for en ubetalt inkassosak, utlegg eller lønnstrekk, som registreres 30 dager etter at vi har tatt rettslige skritt. Når saken er oppgjort vil vi slette anmerkningen omgående.
Et inkassokrav består av tre deler: Et hovedkrav, renter og inkassoomkostninger. Alle disse tre elementene er med å gjøre kravet dyrere for pasientene om de ikke betaler. Et inkassokrav består av ulike deler:
Som en god betalingspartner ønsker vi at dine kunder skal betale kravet så tidlig som mulig og på denne måten unngå unødvendige kostnader. Derfor er det viktig for oss i CrediCare å tilrettelegge for gode løsninger både for deg og sluttkunden. Våre kundebehandlere har høy kompetanse, og er tilgjengelige for dine kunder via portal, e-post og telefon.