Ofte stilte spørsmål fra våre bedriftskunder

Bruk søkefeltet eller bla nedover for å lese ofte stilte spørsmål. Finner du ikke svar, kan du også kontakte oss direkte.

Hvordan får jeg oversikt over porteføljen min?

For å få en rask oversikt over sakene CrediCare følger opp på dine vegne, kan du bruke kontrollpanelet i portalen. Hvis du trenger en detaljert liste over saker, kan du finne den månedlige statusrapporten under «Innboks», eller lage egne rapporter for en oversikt over åpne saker i en valgt periode.

Brukertilgang

Du kan enkelt opprette flere brukere til portalen selv. Det kan være praktisk og effektivt å gi flere brukere i din bedrift tilgang til portalen. Vi opplever at spesielt regnskapsførere setter pris på dette.

Hva gjør jeg hvis jeg får en e-post fra CrediCare som ber om tilbakemelding?

Denne e-posten sendes når CrediCare trenger tilbakemelding på en sak. Det kan dreie seg om for eksempel innsigelse fra kunde, eller svar på et spørsmål du har stilt i portalen.

Hvordan endrer jeg på en sak som CrediCare følger opp?

Dersom det skjer endringer knyttet til en faktura som CrediCare følger opp, er det viktig at vi får beskjed for å sikre korrekt oppfølging av saken. Dette kan enkelt gjøres via portalen.

Hvordan finner jeg status på en faktura eller sak?

Du finner status på både faktura og sak i portalen. For en overordnet status på flere saker kan du bruke rapportene eller dashboardet. Ønsker du informasjon om en spesifikk sak, kan du søke opp denne ved å bruke søkefeltet øverst til høyre.

Rapporter i portalen 

I portalen har du tilgang til flere rapporter. For en full oversikt over din portefølje kan du se på «statusrapporten», som blir generert ved hvert månedsskifte, eller du kan bruke vår rapportgenerator til å lage din egen oversikt når du trenger det.  

Har CrediCare vært i kontakt med kunde?  

Når du er innlogget i vår portal kan du søke opp kunden og få oversikt over både åpnede og lukkede saker. Trykk på den saken du ønsker å se på og fra dette bildet kan du se handlinger, notater, status og betalingsinformasjon knyttet saken.

Kan kunde inngå betalingsavtale med CrediCare?

Vi ønsker å sikre betaling innen kort tid, og ved store beløp eller betalingsavtaler over 12 avdrag, ber vi om godkjennelse fra deg som oppdragsgiver før betalingsavtalen innvilges.

Når blir et krav foreldet, hva kan utsette foreldelse, og hvor lenge? 

Den generelle foreldelsesfristen er 3 år fra forfallsdato på den opprinnelige fakturaen. Foreldelsesfristen kan forlenges under følgende omstendigheter:

Kunden har betalt, men har fått varsel fra CrediCare

Dersom en kunde har betalt, men likevel fått varsel fra CrediCare skyldes dette som regel en av to årsaker.

Hva er forliksrådet?

Forliksrådet er den laveste rettsinstansen i Norge og fungerer som et meglingsorgan i tvistesaker.

Hvorfor kan ikke en sak gå videre når vi har tilbakevist innsigelsen?

Inkassoklagenemnda har fastslått at det er kundens subjektive vurdering som avgjør om et krav er omtvistet eller ikke. Dette betyr at vi ikke kan gå videre med ordinær inkassopågang før vi har kommet til enighet med kunden om betaling eller delbetaling.

Må vi stille i forliksrådmøte?

Dersom ditt selskap har adresse i samme kommune eller nabokommune som kunden, er det påkrevd at du møter i forliksrådet. Hvis ditt selskap har adresse et annet sted, kan du ha en representant som stiller på dine vegne.

Hva er utleggsbegjæring?

En utleggsbegjæring er et varsel som sendes til namsmannen for å følge opp en sak med rettslige skritt. Namsmannen har vanligvis behandlingstid på 6-12 måneder og vurderer om saken kan sikres ved utlegg i lønn, eiendom eller lignende. Når en utleggsbegjæring er sendt, blir også foreldelsen av saken utsatt i opptil 10 år.

Hva innebærer det å signere tilsendt fullmaktserklæring?

Ved å signere erklæringen gir du oss tillatelse til å iverksette nødvendige tiltak, som kan inkludere tvangssalg. Du har fått denne erklæringen fordi det er oppdragsgiver som må signere, ikke leverandøren av innfordringstjenester.

Hva skjer om saken ikke går videre ved rettslige skritt?

Dersom en sak ikke går videre med rettslige skritt etter kredittsjekk av kunden, vil saken bli fulgt opp videre med utenrettslige tiltak og overføres til det vi kaller «overvåkning».

Jeg har fått nytt kontonummer 

Send de oppdaterte opplysningene til oss på e-post. E-postadressen finner du under «support» i portalen. Vennligst spesifiser hvilke opplysninger som endres, og om det gjelder flere porteføljer, for å sikre en rask og korrekt oppdatering.

Selskapet har fusjonert 

Send oss informasjon via e-post. E-postadressen finner du under «support» når du er innlogget i portalen. Vennligst gi beskjed dersom det er endringer i kontonummer, e-postadresse eller fakturaadresse i forbindelse med fusjonen.

Endring av selskapsnavn 

Når du logger inn i portalen ser du hvilket navn vi har registrert på ditt selskap. Er ikke navnet allerede oppdatert av oss så kan du sende oss en e-post med informasjon. 

Ny kontaktinformasjon 

Send oss de oppdaterte opplysningene via epost. E-postadressen finner du under «support» når du er innlogget i portalen.