Bedrift
Bedrift
Her finner du svar på ofte stilte spørsmål.
Privat
Her finner du svar på ofte stilte spørsmål fra våre kunder
En oversikt over åpne/uløste saker finner du i Portalen under «rapporter». Her kan du bruke de månedlige statusrapportene, eller generere egen rapporter med oversikt over åpne saker over en gitt periode.
Som bruker av CrediCare portal har du mulighet til å generere egne rapporter basert på alle saker, eller åpne saker over en bestemt fakturaperiode. Dette gjør du enkelt under fanen «Rapporter» i portalen. Du har også tilgang til remitteringsrapport som ukentlig blir lagt ut i portalen.
Dersom hovedstolen er betalt etter kravet ble sendt til CrediCare, vil kunden måtte betale resterende omkostninger dersom dette er påløpt. Hvor mye dette er, finner man ved å søke opp saken i portalen. Har kunden betalt før saken ble sendt til CrediCare vil saken automatisk bli avsluttet etter innbetaling er registrert. Gebyr og renter i slike tilfeller blir ikke belastet noen av partene.
Det vil være avhengig av beløpets størrelse. For en avdragsordning som overstiger 5 avdrag vil det tillegges avdragsgebyr. Dersom avdragene vil overstige 12 måneder må vi ha bekreftelse fra vår oppdragsgiver at dette er ok.
Vi forsøker å fremprovosere et tidligst mulig oppgjør i saken(e) som er registrert hos CrediCare. Om en avdragsordning overstiger 12 måneder skal CrediCare etterspør bekreftelse fra oppdragsgiver før det inngås avdragsordning.
Dersom du som oppdragsgiver har adresse i samme kommune eller i nabokommunen til kunden, må dere stille i forliksrådet.
Forliksrådet er vår laveste rettsinstans. Det fungerer som et meglingsorgan.
Inkassoklagenemnda har fastslått at det er kunden sin subjektive oppfatning om et krav er omtvistet eller ikke, som skal legges til grunn når vi vurderer videre pågang. Så lenge vi ikke kommer til enighet med kunden om betaling eller delbetaling, avskjærer inkassoloven oss fra å fortsette ordinær inkassopågang.
Fra inkassovarsel sendes til det forfaller går det 14 dager. Dersom ikke betalingsfristen overholdes blir sak overført til inkasso 5 dager etter forfall på inkassovarsel.
Purregebyr: Inkassoforskriften § 1-2. Inkassogebyr: Inkassoforskriften § 2-2 og 2-3. De maksimale beløpssatsene i § 2-2 og § 2-3 gjelder der betaler har pådratt seg en forpliktelse i egenskap av å være forbruker. I andre tilfeller er maksimalsatsene i § 2-2 og § 2-3 halvannen ganger satsene i forbrukerforhold.
Generell utsettelsesfrist er 3 år fra forfallsdato på opprinnelig faktura. Foreldelsesfristen blir forlenget ved ett av følgende faktorer:
Dersom vi ikke mottar innbetaling innen fristen på 14 dager vil vi vurdere å begjære tvangssalg over utleggsobjektet. I denne vurderingen vil vi ta stilling til om utleggsobjektet vil gi dekning ved tvangssalg med hensyn til pantets verdi og heftelser m.v. Vi må derfor ta forbehold om at disse opplysningene må sjekkes før vi tar vår endelige vurdering om videre tiltak. Før begjæringen eventuelt fremmes må det uansett foreligge et samtykke fra oppdragsgiver.
Utleggsbegjæring er dokumentene CrediCare sender til namsmannen i forbindelse med tvangsinndrivelse.
Du kan søke opp saksnummer i portalen og sende melding til saksbehandler. Eventuelt kan du kontakte Support på e-post: support@credicare.no eller telefon 22 80 70 00.
Namsmann har vurdert kundens økonomiske situasjon og kommet frem til at det ikke er noe tjenlig utleggsobjekt CrediCare kan ta pant i for å fremskaffe midler for betaler sin gjeld.
Når et krav mot umyndige personer har forfalt, blir det sendt et inkassovarsel uten gebyr. Ut over dette iverksettes det ikke ytterligere pågang mot personer under 18 år. Dersom du ser i portalen at saken er avsluttet umyndig uten betaling, kan du kontakte oss og informere om navn/adresse på foresatt slik at vi kan følge opp kravet videre.
Forskjellene på vanlig saksbehandling kontra overvåking, er at skyldner ikke har likvide midler til å gjøre opp kravet. Da legges kravet på overvåking, med tanke på at inntekt vil endre seg over tid. CrediCare vasker fortløpende personen opp mot offentlige kilder for betalingsanmerkning, endring i inntekt, flytting av adresse m.m, og skulle det vise seg at personen på ett eller annet tidspunkt har likvide midler, blir det tatt ut rettslig tiltak.
Saksrelatert
En oversikt over åpne/uløste saker finner du i Portalen under «rapporter». Her kan du bruke de månedlige statusrapportene, eller generere egen rapporter med oversikt over åpne saker over en gitt periode.
Som bruker av CrediCare portal har du mulighet til å generere egne rapporter basert på alle saker, eller åpne saker over en bestemt fakturaperiode. Dette gjør du enkelt under fanen «Rapporter» i portalen. Du har også tilgang til remitteringsrapport som ukentlig blir lagt ut i portalen.
Dersom hovedstolen er betalt etter kravet ble sendt til CrediCare, vil kunden måtte betale resterende omkostninger dersom dette er påløpt. Hvor mye dette er, finner man ved å søke opp saken i portalen. Har kunden betalt før saken ble sendt til CrediCare vil saken automatisk bli avsluttet etter innbetaling er registrert. Gebyr og renter i slike tilfeller blir ikke belastet noen av partene.
Det vil være avhengig av beløpets størrelse. For en avdragsordning som overstiger 5 avdrag vil det tillegges avdragsgebyr. Dersom avdragene vil overstige 12 måneder må vi ha bekreftelse fra vår oppdragsgiver at dette er ok.
Vi forsøker å fremprovosere et tidligst mulig oppgjør i saken(e) som er registrert hos CrediCare. Om en avdragsordning overstiger 12 måneder skal CrediCare etterspør bekreftelse fra oppdragsgiver før det inngås avdragsordning.
Dersom du som oppdragsgiver har adresse i samme kommune eller i nabokommunen til kunden, må dere stille i forliksrådet.
Forliksrådet er vår laveste rettsinstans. Det fungerer som et meglingsorgan.
Inkassoklagenemnda har fastslått at det er kunden sin subjektive oppfatning om et krav er omtvistet eller ikke, som skal legges til grunn når vi vurderer videre pågang. Så lenge vi ikke kommer til enighet med kunden om betaling eller delbetaling, avskjærer inkassoloven oss fra å fortsette ordinær inkassopågang.
Fra inkassovarsel sendes til det forfaller går det 14 dager. Dersom ikke betalingsfristen overholdes blir sak overført til inkasso 5 dager etter forfall på inkassovarsel.
Purregebyr: Inkassoforskriften § 1-2. Inkassogebyr: Inkassoforskriften § 2-2 og 2-3. De maksimale beløpssatsene i § 2-2 og § 2-3 gjelder der betaler har pådratt seg en forpliktelse i egenskap av å være forbruker. I andre tilfeller er maksimalsatsene i § 2-2 og § 2-3 halvannen ganger satsene i forbrukerforhold.
Generell utsettelsesfrist er 3 år fra forfallsdato på opprinnelig faktura. Foreldelsesfristen blir forlenget ved ett av følgende faktorer:
Dersom vi ikke mottar innbetaling innen fristen på 14 dager vil vi vurdere å begjære tvangssalg over utleggsobjektet. I denne vurderingen vil vi ta stilling til om utleggsobjektet vil gi dekning ved tvangssalg med hensyn til pantets verdi og heftelser m.v. Vi må derfor ta forbehold om at disse opplysningene må sjekkes før vi tar vår endelige vurdering om videre tiltak. Før begjæringen eventuelt fremmes må det uansett foreligge et samtykke fra oppdragsgiver.
Utleggsbegjæring er dokumentene CrediCare sender til namsmannen i forbindelse med tvangsinndrivelse.
Du kan søke opp saksnummer i portalen og sende melding til saksbehandler. Eventuelt kan du kontakte Support på e-post: support@credicare.no eller telefon 22 80 70 00.
Namsmann har vurdert kundens økonomiske situasjon og kommet frem til at det ikke er noe tjenlig utleggsobjekt CrediCare kan ta pant i for å fremskaffe midler for betaler sin gjeld.
Når et krav mot umyndige personer har forfalt, blir det sendt et inkassovarsel uten gebyr. Ut over dette iverksettes det ikke ytterligere pågang mot personer under 18 år. Dersom du ser i portalen at saken er avsluttet umyndig uten betaling, kan du kontakte oss og informere om navn/adresse på foresatt slik at vi kan følge opp kravet videre.
Forskjellene på vanlig saksbehandling kontra overvåking, er at skyldner ikke har likvide midler til å gjøre opp kravet. Da legges kravet på overvåking, med tanke på at inntekt vil endre seg over tid. CrediCare vasker fortløpende personen opp mot offentlige kilder for betalingsanmerkning, endring i inntekt, flytting av adresse m.m, og skulle det vise seg at personen på ett eller annet tidspunkt har likvide midler, blir det tatt ut rettslig tiltak.
Portal
En oversikt over åpne/uløste saker finner du i Portalen under «rapporter». Her kan du bruke de månedlige statusrapportene, eller generere egen rapporter med oversikt over åpne saker over en gitt periode.
I portalen har du mulighet til å pause en sak eller registrere betaling. Du kan også se alle saksnotater og aktivitet på saken via portalen. Her kan du enkelt sende melding til CrediCare dersom du har spørsmål eller tilbakemelding relatert til saken.
Remitteringsrapporten blir ikke lenger sendt ut pr. post. Rapporten finner du i portalen under innboks. Remitteringsrapporten vil nå også være dekkende for den ukentlige mva. fakturaen.
Du kan enkelt opprette flere brukere til portalen selv. Det kan være praktisk og effektiv å gi flere brukere i din bedrift tilgang til portalen. Vi opplever at spesielt regnskapsførere setter pris på dette. Slik oppretter du ny bruker i portalen:
Vi har etablert kostnadsfri rutine for å trekke tilbake faktura som er feilsendt til CrediCare. Ved å bruke funksjonen «Registrer kreditnota» i portalen vil saken bli avsluttet kostnadsfritt. Vi anbefaler å kreditere feilsendte krav, fremfor å trekke kravet.
Gå til www.credicare.no/bedrift og klikk «Logg inn» øverst til høyre.
Dersom du ikke mottar e-post:
Vi anbefaler å søke på kundenummer, men det er også mulig å søke på deler av navn, fakturanummer eller saksnummer.
Vi har best erfaring med Google Chrome og anbefaler derfor den.
Saken vil bli avsluttet og du bli fakturert for dette i henhold til gjeldende vilkår/prisliste. For å gjenåpne sak må det betales et gjenåpningsgebyr.
Overgang til html-plattform gjør CrediCares portal tilgjengelig på alle digitale flater, også mobile. Skiftet fjerner også utfordringen enkelte nettlesere har hatt med den gamle silverlight-teknologien.
Portalen er et verktøy hvor du kan logge inn, se status på saker og gjøre nødvendige endringer på sak(er). Her kan du også hente ut nyttige rapporter for en total oversikt over din kundeportefølje. Portalen er et nyttig og effektivt kommunikasjonsverktøy mellom deg og CrediCare, og på mange måter ditt kontrollrom.
Faktura
Remitteringsrapporten blir ikke lenger sendt ut pr. post. Rapporten finner du i portalen under innboks. Remitteringsrapporten vil nå også være dekkende for den ukentlige mva. fakturaen.
Send en e-post til support@credicare.no med navn på firma og hvilken e-postadresse du ønsker vi skal sende faktura til.
Send en e-post med navn på firma, faktura/purrenummer og hvor lang utsettelse du trenger til support@credicare.no.
En oversikt over åpne/uløste saker finner du i Portalen under «rapporter». Her kan du bruke de månedlige statusrapportene, eller generere egen rapporter med oversikt over åpne saker over en gitt periode.
Send en e-post med navn på firma og datoperiode du ønsker kontoutdrag fra til support@credicare.no.
Send en e-post med navn på firma og fakturanummer du ønsker kopi av til support@credicare.no.
Kontaktinformasjon
Dersom ditt firma har endret adresse, e-post, telefonnummer, orgn.nr, kontonummer eller andre vesentlige opplysninger, ber vi deg kontakte support på support@credicare.no eller telefon 22 80 70 00.